Cała gama korzyści

Mindfulness to inaczej uważność, czyli obecność w tym, co robimy. Trenując czy pracując – możemy być w pełni świadomi tego, co się z nami dzieje. Dzięki temu zwiększamy kontrolę nad ciałem i umysłem. Mindfulness to obecność bazująca na ciekawości i akceptacji tego, co jest bieżącą chwilą i co się z nami dzieje.
W jaki sposób sport korzysta z uważności? Przede wszystkim pomaga zauważać myśli, emocje i towarzyszącą im reakcję naszego organizmu. Pełna świadomość oddechu podczas treningu prowadzi do rozluźnienia ciała i umysłu. Pozwala to w poznaniu i rozumieniu organizmu. Dzięki temu można poprawić wyniki sportowe i uniknąć kontuzji.

Badania naukowe potwierdzają korzyści płynące z treningu Mindfulness w sporcie:

  • obniżenie stresu
  • zwiększenie koncentracji
  • wzmocnienie odporności
  • lepsze radzenie sobie z bólem
  • redukcję stanów zapalnych
  • obniżenie ciśnienia krwi
  • poprawę jakości snu.

Nowy mózg sportowców

Trening uważności wpływa na aktywność mózgu. Dzięki temu potrafi on wdrożyć konkretne strategie radzenia sobie z trudnościami. Czasami oznacza to zmianę działania, a czasami odpuszczenie jakichkolwiek działań. Bywa więc zwiększeniem wysiłku lub jego zaniechaniem. Trening uważności uczy jak wypracować świadomą odpowiedź na stres, zamiast nawykowej impulsywnej reakcji. W sporcie pozwala wyćwiczyć cierpliwość, opanowanie i elastyczność. A jak wiadomo są one niezbędne podczas treningu i zawodów.
Mindfulness uczy skupienia się na procesie. Badania udowadniają, że koncentracja tylko na celu zorientowanym na wynik obniża motywację sportowców. W uważnym sporcie, na przykład bieganiu chodzi też o jakość pokonywania kolejnych kilometrów. Dźwięki, zapachy, odczucia pojawiające się w ciele i wrażenia wzrokowe – trenowanie uważności uczy jak się do nich dostroić. Kładziemy wtedy większy nacisk na długoterminowy rozwój i wzrost umiejętności niż realizację krótkoterminowych ambicji.

Uważne wsłuchanie się w sygnały płynące z ciała

Nauka dostrojenia się do wrażeń płynących z ciała podczas treningu jest podstawą mindfulness. Słuchanie swojego ciała z uważną świadomością może stać się przełomowym krokiem dla naszego zdrowia. Pozwala rozpoznać, jakie symptomy mówią, by przeć do przodu, a jakie, że trzeba sobie odpuścić. Rozróżnianie dobrego bólu od złego nie jest proste. Nawet profesjonaliści próbują przesunąć granice swojej wytrzymałości, powodując przy tym szkody. Inni z kolei rezygnują przy pierwszych oznakach dyskomfortu, co uniemożliwia im rozwój. Tymczasem uważna autodiagnoza pozwala świadomie zbadać swój ból.

Trening czyni umiejętność

Mindfulness można trenować. Tak samo jak mięśnie. Uważność trenują zawodowcy i sportowcy amatorzy. Można ją wygenerować poprzez regularne powtarzanie konkretnych ćwiczeń. Warto też pamiętać, że mindfulness to przeciwieństwo stresu. A wszyscy wiemy jak stres osłabia nasze siły i zabiera motywację. W miarę treningu uważności, gdy tworzą się nowe szlaki bodźców nerwowych, mindfulness staje się naturalnym stylem uprawiania sportu czy po prostu życia. Uczy konfrontować z bólem, zmęczeniem, nudą, zdenerwowaniem, czy niską samooceną poprzez wewnętrzną obserwację, a nie krytykę. Uczy jak reagować w najbardziej korzystny i możliwy sposób w danym momencie.