fbpx

Komunikacja is the Queen

Mamy sporo wiedzy na  temat komunikacji, większość z nas miała możliwość uczestniczyć  w szkoleniach, być może część z nas przeczytała jakąś książkę, zna schematy komunikacyjne, bariery i może nawet kilka metod na skuteczną rozmowę. Do tej pory sami narzucaliśmy tryb i kanał komunikacyjny, decydowaliśmy czy do kogoś zadzwonić, napisać albo najlepiej się spotkać, w firmach były spotkania, zebrania zespołu, poranna odprawa…   i nagle wszystkie nasze nawyki, metody,  które się sprawdzały, nadawały rytm pracy, rok 2020 wywrócił do góry nogami. Z drwiącym uśmieszkiem dał nam pstryczka w nos. Wiele firm zaczęło mierzyć się z wyzwaniem dot. zarządzania zdalnego nad zadaniami.

I królową tej nowej rzeczywistości okazała się KOMUNIKACJA!

Dziś po 4 miesiącach Lockdownu – jesteśmy mądrzejśi o to co z czym się je –  jak ta praca zdalna wygląda, znamy już naszego przeciwnika i jakie mamy z nim problemy –  zdefiniowaliśmy  bariery w komunikacji. 

  • Brak pełnego obrazu naszego odbiorcy – w relacji pozostajemy przez krótki czas, nie widzimy jak informacja działa i rozkłada się w czasie,  czy współpracownik  realizuje zadanie,  
  • Czas wykonywania zadań – kiedy rodzą się pytania i wątpliwości czas reakcji i działania jest wydłużony – co wpływa na procesy zadaniowe 
  • Brak informacji z mowy ciała – Dla części z nas ważne jest aby widzieć w pełni naszego rozmówcę, dzięki mowie ciała zbieramy dla siebie dodatkowe informacje o tym jak dana wiadomość została przyjęta,  
  • Emocje – kontakt realizowany przez internet niesie za sobą mniejszy ładunek emocjonalny, co może wpływać na jakość relacji, poziom zaangażowania i rozproszenia uwagi,
  • W firmach, w których proces pracy zdalnej został wdrożony w związku z pandemią, dochodzą dodatkowe wyzwania – praca z obiekcjami, obawami,  poczuciem zagrożenia pracowników, 
  • Można pewnie tu jeszcze dorzucać bariery zewnętrzne  powstałe w wyniku  problemów technologiczne czy poziomu obsługi komunikatorów. 
  • … 

 Co tak innego jest w komunikacji zdalnej, jak podejść do tematu ? 

Komunikacja is the king – to ona tworzy wartość firmy  i sprawia, że im lepsza komunikacja, tym lepsza efektywność.

W komunikacji zdalnej można wyodrębnić  dwa kanały – pierwszy pisemny, drugi poprzez komunikację audio-video.

W obu przypadkach warto zadbać o jakość i  precyzję przekazu.

A jak? 

  • Bądź ciekawy – dopytuj, dopytuj, dopytuj –  Jak odbiorca Cię rozumie? Czy wie co ma zrobić? Jak to słyszysz, to co o tym myślisz? Jakie ma wątpliwości? Co będzie dla niego największym problemem w realizacji? Co potrzebuje jeszcze wiedzieć ?,
  • Pytaj o potrzeby, obawy, emocje – aby lepiej zrozumieć z  czym  się mierzą współpracownicy,
  • Parafrazuj – powtórz to co usłyszałeś i czy dobrze rozumiesz swoje odbiorcę, proś o parafrazę,
  • Klaryfikacja – zbieraj to co usłyszałeś i wyciągaj wnioski, zadania.
  • PODSUMOWUJ – Warto aby pamiętać, aby zawsze na końcu znalazło się podsumowanie w formie pisemnej, jeśli ważne są  daty, godziny, etapy –  niech ta informacja znajdzie się zarówno pod koniec korespondencji i na końcu spotkania w formie notatki czy infografiki. 

Wnioski: sytuacja być może wymaga od nas nowego przeformułowania sposobu komunikowania, jednak warto pamiętać, jaki mamy CEL –  bo być może metody, które znamy mogą nadal być COOL – tylko warto zastanowić, które warto wybrać

To jakie wybierzesz środki komunikacji ma ZNACZENIE.  Bo to pokazuje co jest dla Ciebie ważne perspektywie długoflaowej? 

Złota recepta na dobrą komunikacje – ZAWSZE? 

Zastanów się, w jaką postawę chcesz komunikować, poznaj swoje wartości –  nie ma lepszego kompasu w zmianie, który pomoże Ci podjąć decyzje – jak i w którym kierunku trzymać kurs.  

Autor: Katarzyna Łuka Trener Biznesu, Coach. 

Zapisz się na newsletter

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od [Black Sparrow Corp. Mateusz Wróbel ]